Dieta Paleo

dieta paleoDieta Paleo została stworzona przez amerykańskiego profesora Lorena Cordain”a. Naukowiec oparł swoją dietę o badania nad naszymi przodkami. Z jego obserwacji wynika, że wcześniejsze pokolenia nie znały takich problemów jak choroby serca czy otyłość.

Kim jest autor diety Paleo ?

Loren Cordian jest członkiem Amerykańskiego Stowarzyszenia Dietetyki Klinicznej oraz Stowarzyszenia Kardiologicznego. Na co dzień wykłada na uniwersytecie w Kolorado. Naukowiec w swojej pracy koncentruje się na badaniu sposobu odżywiania pierwszych ludzi. To na podstawie wieloletnich doświadczeń i badań Cordian opracował diete Paleo.Autor diety podkreśla, że dieta Paleo jest skuteczna i zdrowa dla organizmu, ponieważ nasi przodkowie nie dostawali udaru mózgu czy ataku serca.

Dodatkowo Cordain”a wskazuje na fakt przystosowania genetycznego do stosowania takiej diety. Ważna jest także aktywność fizyczna. Autor diety podkreśla, że nasi przodkowie nie cierpieli na otyłość z faktu, ze codziennie byli w ruchu ( nie było samochodów i innych udogodnień).

Świetną sprawą w diecie Paleo jest możliwość odstępstwa od diety. Inne diety odchudzające należy ściśle przestrzegać. Natomiast w diecie Paleo można pozwolić sobie na „swoje przekąski”

Dieta Paleo daję możliwość odstępstwa od zasad diety. Odstępstwa w czasie trwania diety noszą nazwę „posiłków otwartych”. Istnieją trzy rodzaje odstępstw

  1. Zakłada że w ciągu tygodnia można zjeść maksymalnie 3 posiłki otwarte.
  2. 2 posiłki otwarte w ciągu tygodnia.
  3. 1 posiłek otwarty w ciągu tygodnia.

Dieta Paleo zasady:

1. należy spożywać tzw. „dobre tłuszcze” np. ryby.

2. ograniczyć lub wyeliminować spożywanie złych tłuszczy.

3. ograniczyć spożywanie węglowodanów.

4. należy spożywać nisko tłuszczowe białko.

5. unikać ziemniaków, nabiału, zbóż, roślin strączkowych.

6. unikać stosowania soli i pieprzu.

7. jeść codziennie owoce, warzywa, chude mięso, owoce morza.

Dieta Paleo co jeść ?

  • warzywa, owoce, orzechy i nasiona, chude mięso, zdrowe tłuszcze.

Zdrowe tłuszcze czyli te z awokado, orzechów, nasion, oliwa z oliwek, olej z ryb.

Dieta Paleo czego unikać ?

  • ziarna, alkohol, skrobia, cukier,  przetwory mleczne.

Nabiału, ponieważ większość zawiera złe nasycone kwasy tłuszczowe.

Rośliny strączkowe takie jak groch, fasola i soczewica z tego względu, że zakwaszają one organizm.

Zboża z tego względu, że większość zbóż prawie 80 % zawiera wysoki indeks sytości. O indeksie pisałem już na blogu Indeks glikemiczny a odchudzanie

Dlaczego dieta Paleo jest skuteczna ?

Obecnie dostarczamy naszemu organizmowi zbyt dużo węglowodanów. Pieczywo stanowi praktycznie połowe diety, kanapka do pracy, szkoły, na wieczór, przed telewizor. Dlatego należy jeść więcej warzyw i owoców, które mają mniej węglowodanów (nie wszystkie warzywa i owoce).

Współczesny sposób odżywiania jest zbyt ubogi w białko. Białko spala kalorie i dostarcza  energie organizmowi. Każdego dnia dostarczamy naszemu organizmowi tylko 15 % białka, a powinno go być od 19 do 35 %.

W naszej codziennej diecie jest także za mało błonnika. O tym jak ważną rolę błonnik spełnia pisałem we wpisie Błonnik na odchudzanie Natomiast w warzywach jest 8 razy więcej błonnika niż w ziarnach i 2 razy więcej niż w owocach.

Współczesna dieta dostarcza zbyt dużo złych kwasów tłuszczowych np. margaryna, które wpływają na złe funkcjonowanie organizmu np. podnoszą cholesterol. Natomiast dieta Paleo dostarcza dobre kwasy tłuszczowe omega 3 i zakłada spożycie ryb i chudego mięsa.

Podobnie sprawa wygląda w przypadku nabiału, który także spożywamy w nadmiernych ilosciach każdego dnia. Nabiała również podnosi cholesterol.

Dieta paleo jest także skuteczna, ponieważ dostarcza więcej potasu niż soli. To co dzieje się obecnie na rynku spożywczym to istna tragedia wszystko zawiera sól, albo jest przesolone. Nadmiar soli żle wpływa na funkcjonowanie organizmu. Sól zatrzymuje wode w organizmie przez co trudniej jest schudnąć. Ludzie w okresie Paleo dostarczali organizmowi (z jedzeniem) 5 razy więcej potasu niż soli.

Poza tym sól zakwasza organizm.

Ludzie w epoce Paleo nie znali pojęcia tłuszcze trans. I pewnie gdyby znali to chwycili by się za włosy na głowie. Tłuszcze trans to efekt rozwoju cywilizacji. Praktycznie większość produktów przetworzonych zawiera tłuszcze trans. I tak trans znajdziesz w chipsach, fast foodzie, cukierkach, ciastkach a nawet w pieczywie ! TŁuszcze trans przyczyniają się wyższego poziomu cholesterolu oraz licznych chorób serca.

Ludzie z epoki Paleo nie znali pojęcia słowa zgaga. Dieta paleo jest dietą zrownoważoną, ale pod względem kwasowo-zasadowym. Dieta Paleo dostarcza organizmowi  kwasy z mięsa, ryb oraz zasady z warzyw i owoców.

Dieta Paleo plusy:

• unikanie sodu i soli.

•  dostarczanie wraz z pożywieniem sporej ilości błonnika.

•  dostarczanie białka ze zdrowego „chudego” mięsa.

•  zachęta do jedzenia produktów białkowych z chudych źródeł mięsnych.

Dieta Paleo minusy:

•  minimalna ilość węglowodanów.

Diety nie powinny stosować osoby chorujące na cukrzyce.

Dieta Paleo jadłospis

– 1 dzień.

Śniadanie: gotowane na parze krewetki, 1 grejfrut, kawa bezkofeinowa.

II śniadanie: szklanka wody mineralnej niegazowanej, sałata , wieprzowe kotlety z grilla,  sos do sałatki rosyjskiej, malinowy sos do mięsa.

Obiad/kolacja: gotowany kalafior skropiony sokiem z cytryny, marchew gotowana, herbata ziołowa.

Drobne przekąski w ciągu dnia: zielony ogórek plus mały kawałek chudej wołowiny.

– 2 dzień dieta paleo.

Śniadanie: gotowany na parze krab, kawa bezkofeinowa, borówki, melon, mała garść orzechów włoskich.

II śniadanie: bezalkoholwe wino musujące, flądra z grilla, sałata zielona.

Obiad/kolacja: Cielęce kotlety, sałatka z awokado i pomidora z dodatkiem pieprzu cayenn i czosnku, herbata ziołowa.

Drobne przekąski w ciągu dnia: marchew, seler naciowy.

– 3 dzień.

Śniadanie: szklanka wody z sokiem cytrynowym, omlet z 2 jajaek na oliwie z oliwek z pieczarkami, szpinakime, cebulą.

II śniadanie: gotowane na parze warzywa, pierś z kurczaka z grilla, do picia zielona herbata.

Obiad/kolacja: kieliszek czerwonego wina, jablka pieczone z cynamonem i orzechami, marynowa pieczarki, zupa z dyni.

Drobne przekąski w ciągu dnia: jabłka, mały kawałek wołowiny.

Taka kuracja to nie tylko powrót do odżywiania naszych przodków. Dieta paleo to także ciekawa dieta odchudzająca.

Facebook